27 Bijbelverzen over veilig in Gods armen (met commentaar) (2024)

De stormen van het leven kunnen ervoor zorgen dat we ons kwetsbaar voelen en behoefte hebben aan toevlucht. In deze blogpost zullen we troostende Bijbelverzen verkennen die ons verzekeren van Gods liefdevolle omhelzing en de veiligheid die we in Zijn armen vinden. Ontdek de vrede, veiligheid en onwankelbare liefde die God biedt als we troost vinden in Zijn troostende aanwezigheid. Maak je klaar om het diepe gevoel van veiligheid te ervaren dat je krijgt als je in de armen van onze hemelse Vader rust, zelfs te midden van de hevigste stormen van het leven.

Lees ook:Bijbelverzen over deze wereld is niet mijn thuis

Bijbelverzen over veilig in Gods armen

Deuteronomium 33:27

“De eeuwige God is jouw toevlucht, en daaronder bevinden zich de eeuwige armen.”

God wordt beschreven als een toevluchtsoord voor Zijn volk, een plaats van veiligheid en zekerheid. Het beeld van ‘eeuwige armen’ roept een gevoel van bescherming en troost op en herinnert gelovigen eraan dat ze altijd veilig in de zorg van God worden gehouden.

Psalm 4:8

‘In vrede zal ik gaan liggen en slapen, want alleen U, o Heer, zult mij veilig houden.’

De psalmist spreekt zijn vertrouwen uit in Gods bescherming en geeft uitdrukking aan een gevoel van vrede en rust in de wetenschap dat ze veilig zijn in Gods handen.

Psalm 46:1-2

“God is onze toevlucht en kracht, een altijd aanwezige hulp in moeilijkheden. Daarom zullen we niet bang zijn, ook al bezwijkt de aarde en vallen de bergen in het hart van de zee.”

Ondanks de chaos en onzekerheid die ons kunnen omringen, verzekert dit vers ons dat God altijd aanwezig en standvastig is in Zijn bescherming, en dat we vertrouwen kunnen hebben in Zijn vermogen om ons veilig te houden.

Psalm 91:1-2

“Hij die in de beschutting van de Allerhoogste woont, zal rusten in de schaduw van de Almachtige. Ik zal van de Heer zeggen: ‘Hij is mijn toevlucht en mijn vesting, mijn God, op wie ik vertrouw.’

Deze psalm spreekt over het gevoel van veiligheid en bescherming dat voortkomt uit het verblijven in Gods aanwezigheid, door het te vergelijken met een schuilplaats of fort. De psalmist spreekt zijn vertrouwen uit in Gods macht om hen veilig te houden.

Jesaja 41:10

‘Wees niet bang, want ik ben bij je; wees niet ontzet, want Ik ben jouw God. Ik zal je sterken en helpen; Ik zal je steunen met mijn rechtvaardige rechterhand.”

God verzekert Zijn volk dat ze niets te vrezen hebben, want Hij is bij hen en zal hen de kracht en steun geven die ze nodig hebben om elke uitdaging te overwinnen. Hij belooft hen te steunen met Zijn krachtige en rechtvaardige hand.

Jesaja 43:1-2

‘Maar nu zegt de Heer: Hij die u heeft geschapen, Jakob, en hij die u heeft gevormd, Israël: ‘Wees niet bang, want Ik heb u verlost; Ik heb je bij naam geroepen; jij bent van mij. Als je door de wateren gaat, zal ik bij je zijn; en als je door de rivieren gaat, zullen ze je niet overspoelen. Als je door het vuur loopt, zul je niet verbranden; de vlammen zullen je niet in vuur en vlam zetten.’”

In deze passage verzekert God Zijn volk dat zij van Hem zijn, en dat Hij bij hen zal zijn, ondanks elke beproeving of moeilijkheid, en bescherming en vrede zal bieden, zelfs te midden van gevaar.

Johannes 10:28-29

‘Ik geef ze het eeuwige leven, en ze zullen nooit verloren gaan; niemand zal ze uit mijn hand rukken. Mijn Vader, die ze mij heeft gegeven, is groter dan allen; niemand kan ze uit de hand van mijn Vader rukken.”

Jezus belooft dat degenen die Hem volgen nooit verloren zullen gaan of weggenomen zullen worden, want zij worden veilig vastgehouden in de handen van de Vader en de Zoon.

2 Thessalonicenzen 3:3

‘Maar de Heer is trouw en zal je sterken en beschermen tegen de boze.’

Dit vers herinnert ons aan Gods trouw en Zijn toewijding om Zijn volk te beschermen tegen de aanvallen van de vijand.

1 Petrus 5:7

‘Werp al je zorgen op hem, want hij geeft om je.’

Als gelovigen worden we uitgenodigd om al onze zorgen en angsten bij God te brengen, in het vertrouwen dat Hij voor ons zorgt en troost en vrede in ons hart zal brengen.

Openbaring 21:3-4

“En ik hoorde een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! Gods woonplaats is nu onder de mensen, en Hij zal bij hen wonen. Zij zullen zijn volk zijn, en God zelf zal bij hen zijn en hun God zijn. Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. Er zal geen dood, rouw, gehuil of pijn meer zijn, want de oude orde der dingen is voorbij.’”

Dit vers biedt een visie op de toekomst, waarin Gods volk veilig zal zijn in Zijn aanwezigheid, vrij van alle angst, verdriet en pijn.

Psalm 139:9-10

"Als ik opstijg op de vleugels van de dageraad, als ik me aan de andere kant van de zee vestig, zelfs daar zal uw hand mij leiden, uw rechterhand zal mij stevig vasthouden."

Gods bescherming beschermt ons niet alleen op specifieke locaties of situaties. Dit vers bevestigt dat waar we ook gaan, God bij ons is, ons leidt en ons veilig in Zijn hand houdt.

Psalmen 121:3-4

‘Hij zal je voet niet laten wegglippen; hij die over je waakt, zal niet sluimeren; inderdaad, hij die over Israël waakt, zal niet sluimeren of slapen.”

God waakt altijd over ons, neemt nooit een pauze of slaapt nooit. Zijn bescherming is constant en onwankelbaar en verzekert ons dat we veilig kunnen vertrouwen in Zijn zorg.

Jesaja 54:17

‘Geen enkel wapen dat tegen u wordt gesmeed, zal de overhand krijgen, en u zult elke tong die u beschuldigt, weerleggen. Dit is de erfenis van de dienstknechten van de Heer, en dit is hun rechtvaardiging van mij’, verklaart de Heer.’

Dit vers biedt een krachtige belofte van bescherming en verzekert ons dat ongeacht welke aanvallen of moeilijkheden we ook tegenkomen, God ons zal beschermen en ons zal helpen deze te overwinnen.

Mattheüs 10:29-31

‘Worden niet twee mussen voor een cent verkocht? Toch zal niet één van hen buiten de zorg van je Vader op de grond vallen. En zelfs de haren op je hoofd zijn allemaal geteld. Wees dus niet bang; jij bent meer waard dan veel mussen.”

Gods bescherming is inclusief en persoonlijk. Hij zorgt zelfs voor de kleinste details en verzekert ons dat Hij ons enorm waardeert en ons nooit in de steek zal laten.

2 Timotheüs 4:18

‘De Heer zal mij van elke kwade aanval redden en mij veilig naar zijn hemelse koninkrijk brengen. Hem zij glorie voor eeuwig en altijd. Amen."

Gelovigen kunnen troost putten uit het feit dat God hen van kwaad zal redden en hen voor eeuwig veilig in Zijn aanwezigheid zal brengen.

Psalm 18:2

‘De Heer is mijn rots, mijn vesting en mijn bevrijder; mijn God is mijn rots, bij wie ik mijn toevlucht zoek, mijn schild en de hoorn van mijn verlossing, mijn vesting.”

God wordt beschreven als een bolwerk, een plaats van veiligheid en toevlucht tegen de stormen van het leven. We kunnen erop vertrouwen dat Hij ons tegen kwaad zal beschermen.

Psalmen 62:6-8

‘Waarlijk, hij is mijn rots en mijn redding; hij is mijn vesting, ik zal niet wankelen. Mijn redding en mijn eer zijn afhankelijk van God; hij is mijn machtige rots, mijn toevlucht. Vertrouw te allen tijde op hem, mensen; stort uw hart voor hem uit, want God is onze toevlucht.’

Deze passage benadrukt het belang van vertrouwen en afhankelijkheid van God, en erkent Hem als onze ultieme bron van veiligheid en zekerheid.

Mattheüs 11:28-29

‘Kom naar mij toe, jullie allemaal die vermoeid en belast zijn, en ik zal jullie rust geven. Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en je zult rust vinden voor je ziel.’

Als we ons gebukt gaan onder de zorgen en angsten van het leven, kunnen we ons tot Jezus wenden voor rust en vrede.

Jesaja 43:2-3

‘Als je door de wateren gaat, zal ik bij je zijn; en als je door de rivieren gaat, zullen ze je niet overspoelen. Als je door het vuur loopt, zul je niet verbranden; de vlammen zullen je niet in vuur en vlam zetten. Want ik ben de Heer, uw God, de Heilige van Israël, uw Redder.”

Gods bescherming en veiligheid zijn niet tijdelijk of van voorbijgaande aard. Hij belooft dat Hij bij Zijn volk zal zijn, ongeacht welke moeilijkheden zij ook tegenkomen, en dat Hij voor een uitweg zal zorgen.

Exodus 33:14

‘De Heer antwoordde: ‘Mijn tegenwoordigheid zal met je meegaan, en Ik zal je rust geven.’’

Gods aanwezigheid is de ultieme bron van veiligheid en vrede. Als we in Zijn aanwezigheid rusten, kunnen we erop vertrouwen dat we veilig en beschermd zijn.

Psalm 23:4

‘Ook al loop ik door de donkerste vallei, ik zal geen kwaad vrezen, want jij bent bij mij; uw roede en uw staf, zij troosten mij.”

Dit vers spreekt over de troost en bescherming die voortkomt uit de wetenschap dat God bij ons is, zelfs in de donkerste en moeilijkste tijden van het leven.

Filippenzen 4:6-7

“Wees nergens bezorgd over, maar leg in elke situatie uw verzoeken door gebed en smeekbede, met dankzegging, voor aan God. En de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw hart en uw geest bewaken in Christus Jezus.”

Als we onze zorgen en angsten bij God brengen, belooft Hij ons een gevoel van vrede te geven dat ons begrip te boven gaat en ons hart en onze geest bewaakt.

Spreuken 18:10

‘De naam van de Heer is een versterkte toren; de rechtvaardigen rennen ernaartoe en zijn veilig.”

Dit vers biedt een krachtig beeld van Gods bescherming, waarbij Zijn naam wordt vergeleken met een versterkte toren die veiligheid biedt aan degenen die ernaar op zoek zijn.

Nahum 1:7

‘De Heer is goed, een toevlucht in tijden van moeilijkheden. Hij zorgt voor degenen die op hem vertrouwen”

In dit vers wordt God beschreven als een zorgzame en beschermende toevlucht voor degenen die hun vertrouwen in Hem stellen.

Psalm 62:2

‘Waarlijk, hij is mijn rots en mijn redding; hij is mijn fort, ik zal nooit wankelen.

In God kunnen we een stevig fundament en een onwrikbare bron van veiligheid en zekerheid vinden.

Psalmen 18:30

“Wat God betreft, zijn weg is volmaakt: het woord van de Heer is onberispelijk; hij beschermt allen die tot hem toevlucht zoeken.”

Gods bescherming en zorg zijn niet gebaseerd op onze eigen verdiensten of kracht, maar op Zijn perfectie en trouw. Wij kunnen vertrouwen op Zijn onveranderlijke liefde en zorg.

Spreuken 29:25

‘Mensenvrees zal een valstrik blijken te zijn, maar wie op de Heer vertrouwt, wordt veilig gehouden.’

Op de Heer vertrouwen is de zekerste manier om veiligheid en bescherming te vinden, zelfs als de wereld om ons heen onzeker en gevaarlijk is.

Psalm 121:7-8

‘De Heer zal u voor alle kwaad behoeden — Hij zal over uw leven waken; de Heer zal over uw komen en gaan waken, nu en voor altijd.’

Dit vers benadrukt Gods voortdurende en aandachtige zorg en verzekert ons dat Hij ons tegen kwaad zal beschermen en ons op elk moment van ons leven zal leiden.

Psalm 34:7

“De engel van de Heer legert zich rond degenen die Hem vrezen, en hij bevrijdt hen.”

Gods bescherming strekt zich zelfs uit tot het hemelse rijk, waarbij Zijn engelen zorgen voor extra veiligheid en zorg voor degenen die Hem vrezen.

Psalmen 118:6

‘De Heer is met mij; Ik zal niet bang zijn. Wat kunnen gewone stervelingen mij aandoen?”

Met God aan onze zijde hebben we geen reden om bang te zijn. Zijn bescherming is groter dan welke aardse dreiging of gevaar dan ook.

Wat zegt de Bijbel over Veilig in Gods armen?

De Bijbel biedt talloze passages die het concept van het vinden van veiligheid en toevlucht in Gods liefdevolle omhelzing benadrukken. Het portretteert God als een medelevende en zorgzame Vader, die bescherming, troost en veiligheid biedt aan degenen die op Hem vertrouwen. In verschillende boeken en verzen worden gelovigen aangemoedigd om troost te zoeken in Gods aanwezigheid in tijden van problemen, onzekerheid of angst.

Een van de meest bekende passages die dit thema illustreren, is te vinden in Psalm 91. Deze Psalm geeft uitdrukking aan het idee dat degenen die in de beschutting van de Allerhoogste wonen en zich onder Zijn schaduw bevinden, er zeker van kunnen zijn dat ze veilig en beschermd zijn. De psalmist prijst de Heer als een vesting en een toevluchtsoord, die bevrijding biedt van gevaar en kwaad.

Een ander relevant vers komt uit Jesaja 41:10, waar God Zijn volk verzekert dat ze niet bang moeten zijn, want Hij is met hen en houdt hen vast met Zijn rechtvaardige rechterhand. Deze beeldspraak illustreert het idee van veilig vastgehouden worden in Gods beschermende greep, beschermend tegen elke bedreiging of schade van buitenaf.

Bovendien brengt Jezus in het Nieuwe Testament ook dit idee van veiligheid in Gods armen over. In Matteüs 11:28-30 nodigt Hij iedereen uit die belast en vermoeid is om tot Hem te komen, waarbij Hij rust voor hun ziel belooft. Deze uitnodiging geeft de geruststellende zekerheid dat zij die rust vinden in Jezus kunnen vertrouwen op Gods liefdevolle zorg en toevlucht kunnen vinden tegen de beproevingen van het leven.

Het concept van het vinden van veiligheid in Gods armen gaat hand in hand met de bijbelse boodschap van geloof en overgave. Door ons vertrouwen in God te stellen en Zijn soevereiniteit te erkennen, kunnen gelovigen vrede en veiligheid vinden te midden van de uitdagingen van het leven. Deze zekerheid dat we veilig zijn in Gods armen dient als een bron van hoop en troost, en inspireert individuen om tot Hem te naderen en op Zijn leiding en bescherming te vertrouwen.

27 Bijbelverzen over veilig in Gods armen (met commentaar) (2024)

References

Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Duncan Muller

Last Updated:

Views: 6419

Rating: 4.9 / 5 (59 voted)

Reviews: 82% of readers found this page helpful

Author information

Name: Duncan Muller

Birthday: 1997-01-13

Address: Apt. 505 914 Phillip Crossroad, O'Konborough, NV 62411

Phone: +8555305800947

Job: Construction Agent

Hobby: Shopping, Table tennis, Snowboarding, Rafting, Motor sports, Homebrewing, Taxidermy

Introduction: My name is Duncan Muller, I am a enchanting, good, gentle, modern, tasty, nice, elegant person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.